Kommissorium for Madpanelet
Gruppen er nedsat af Seniorrådet, og arbejder under ansvar over for dette.
Indenfor sit område kan gruppen selv tage initiativer samt løse opgaver eller undersøge forhold, som Rådet har anmodet gruppen om at medvirke til.
Gruppens mødereferater og besøgsrapporter sendes til rådet, og gruppen orienterer Seniorrådet på møder forud for Rådets møder.
Gruppen konstituerer sig selv med en formand.
Det bør tilstræbes, at et af medlemmerne i arbejdsgruppen også er medlem af Seniorrådet, og ingen person er medlem af mere end to arbejdsgrupper.
Alene gruppens formand kan efter aftale med Rådet rette mundtlig henvendelse til en forvaltningsgren, medens skriftlig henvendelse til forvaltningen, kommunalbestyrelsen eller et politisk udvalg kun kan foretages af Rådet. Gruppen kan stille forslag til Rådet om sådanne skriftlige henvendelser.
Gruppens formand bør være særlig opmærksom på emner, der kan involvere andre grupper og i tvivlstilfælde rette henvendelse til Rådet, idet dobbeltarbejde bør undgås. Eventuelle divergerende opfattelser må forelægges Rådet.
Gruppen bør fremskaffe nødvendigt materiale for sit virke og til argumentation for gruppens fremsættelse af konkrete forslag til Rådet.
Efter Rådets indstilling kan medlemmer af gruppen deltage i udvalgs- og arbejdsgruppearbejde i kommunalt og regionalt regi. Gruppen kan fremsætte anmodning til Rådet om sådan deltagelse.
Gruppen varetager selv sin mødeform, mødefrekvens, indkaldelse og referater. Referaterne skal indeholde et punkt, der hedder ”til behandling i Seniorrådet.”
Formanden kan delegere enkeltopgaver til et eller flere gruppemedlemmer.
Gruppens sammensætning og funktion kan ændres af Rådet, hvis det findes formålstjenligt.
Side 2 i kommissoriet indeholder arbejdsgruppens egen målsætning for gruppens arbejde
Madpanelets målsætning og arbejdsområde:
1. Holder sig orienteret om kvaliteten af maden på kommunens plejecentre, kommunens madserviceordning for hjemmeboende ældre borgere samt kvaliteten af maden på aktivitetscenter Rønnebærhus og på Bakkehuset i Vedbæk.
2. Foretager prøvespisninger de steder, der er omtalt i punkt 1.
3. Prøvespisninger foretages altid af to af gruppens medlemmer. Det er primært den varme mad, der prøvespises, men prøvespisning af kold mad kan forekomme. Dette planlægges dog i samarbejde med det pågældende center, som måtte ønske det. Der spises sammen med beboerne.
4. Prøvespisninger foretages på alle afdelinger (spisestuer) på plejecentrene mindst en gang over en periode på 2 år og i cafeerne i de i punkt 1 nævnte aktivitetscentre.
5. Der udarbejdes et besøgsprogram per center for hele året. Det tilstræbes, at besøgsprogrammet udsendes til alle centrene i begyndelsen af året således, at Madpanelet, i dialog med centerlederne, kan godkende besøgsplanen for året inden udgangen af januar.
6. Det er centerledernes opgave at sikre, at personalet er informeret om besøgsplanen og Madpanelets rolle i denne sammenhæng. Prøvespisningerne foretages som hovedregel i perioderne februar – maj og september – november. Besøg kan dog forekomme udenfor disse perioder.
7. Plejecentrenes leder kontaktes pr. telefon af besøgsteamet min. 2 arbejdsdage før de aftalte besøg for at bekræfte besøget. Samtidig informeres centerlederen om, hvem der deltager i besøgsteamet. Besøget bekræftes per mail, vedhæftet information om Madpanelets rolle og funktion. Centerlederen sørger for, at den pågældende afdeling modtager bekræftelsesmailen forud for besøget.
8. Centerlederen vurderer på dagen, om prøvespisningen kan gennemføres som planlagt. Besøget kan kun afvises, hvis der er en begrundelse ud over de daglige vanskeligheder, der kan opstå på en afdeling, og som gør det svært at gennemføre de normale funktioner på afdelingen den pågældende dag. Eksempler på sådanne begrundelser kunne være, at en stue den pågældende dag kan have kernepersonale på kursus, en eller flere beboere kan være syge eller have midlertidige store vanskeligheder, el. lign. I sådanne tilfælde informerer centerlederen besøgsteamet direkte, og der aftales samtidig en anden dag for et besøg på den pågældende afdeling.
9. Prøvespiserne observerer forholdet mellem kød/fisk, kartofler/ris/spaghetti og grøntsager, madens udseende, farve, duft og smag for såvel hovedret som for forret/dessert i forhold til, hvad man ville forvente af et normalt hverdagsmåltid. Der skrives en rapport efter hver prøvespisning.
10. I rapporten beskrives også, hvordan måltidet opleves, her tænkes bl.a. på hvordan er medarbejdernes hjælp til beboerne under spisningen, er der en god stemning, atmosfære og værdighed omkring måltidet. Hvis besøgsteamet observerer forhold i relation til måltidssituationen, som de finder bør påtales, kontaktes centerlederen forud for rapportens færdiggørelse.
Ved prøvespisningen af kommunens madserviceordning skal rapporten også indeholde en vurdering af tilberedningsmetoden i forhold til vejledningen, samt leveringsmåde, udseende og tidspunkt.
11. Rapporten sendes umiddelbart efter prøvespisningen til Madpanelets formand, der videresender den til Seniorrådet. Desuden sender gruppens formand rapporten til lederen af det pågældende plejecenter eller aktivitetscenter, og til den ansvarlige for madserviceordningen og kommunens kostfaglige konsulent for så vidt angår kommunens madserviceordning
Revideret januar 2024